CSUKÁS CSABA PSZICHOLÓGUS
  • Magamról
  • Rendelés és árak
    • Egyéni
    • Online tanácsadás
  • Együttműködésben
  • Kapcsolat
  • Blog

Az ember mint társas lény, 5. rész

9/26/2016

0 Comments

 
Picture
​A 6-12 éves kor egy újabb szakaszát jelenti a gyermekek fejlődésében. Ekkor kezdődik el igazán, hogy egyre több időt töltenek a kortársakkal, és egyre kevesebbet a szülőkkel. A párkapcsolati érettség kialakulása szempontjából egy érdekes jelenség figyelhető meg.

Az iskolával kezdődik el a társas struktúra kialakulása. A kortárscsoportokon belül megjelennek a különböző státuszok, amelyek komoly kihívások elé állítják a gyerekeket. A legtipikusabb státuszok a népszerű, elutasított, mellőzött, illetve az áldozatok és bántalmazók.

Az, hogy ki milyen státuszt tud megszerezni, több tényezőtől is függ. Szerepet játszik egyrészről a külső, a társas készségek, a csoport tevékenységéhez való aktív hozzájárulás, illetve a társas szabályok elfogadása is.

A iskolás gyermekek életében jelennek meg először határozottan és expliciten is megfogalmazva a szabályok. Ezek a szabályok megjelennek a játékokban, szabad foglalkozásokban, és természetesen a formális oktatás keretében is.

Ami a személyközi kapcsolatokat illeti, a barátságok is kezdenek megváltozni, és mélyebb értelmet nyerni. Az addigi együtt játszás mellett megjelenik a pletykálkodás, a szociális kapcsolatokról szóló beszélgetés, fontos lesz a közös érdeklődés, egymás megértése és a bizalom is.

Freud szexuális elméletében ez a kor a latencia szakasza. Az ő elmélete szerint ekkor a szexualitás háttérbe húzódik, helyét az intellektuális és társas fejlődés veszi át. Mostanra tudjuk, hogy ez nem igaz. Az valóban tény, hogy ebben a korban a nemek elkülönülnek egymástól, és sokszor a „keveredést” büntetik is egymás között csúfolással, azonban ez az elkülönülés igen fontos szerepet tölt be a szexuális és párkapcsolati érés szempontjából. A két nem közötti szembeötlő különbségek ekkor nyerik el „egzotikus”, ismeretlen jellegüket, amely a későbbi vonzalom és kíváncsiság alapja lesz.

Az is megfigyelhető, hogy hiába különülnek el, sokszor mégis megpróbálják a gyerekek a másik nemhez tartozókat lenyűgözni.

A rejtett kíváncsiság megjelenik az olyan tettekben is, mint a versengés, a fizikai kontaktus keresése (akár a hajhúzkodás) vagy a leskelődés.

Ebben a korban tehát a párkapcsolati érés lényegesen közvetettebben érhető csak tetten, mint bármely más időszakban. A hangsúly áthelyeződik az azonos neműekkel alkotott csoporton belüli státuszokért folyó versenyre, amely a serdülőkorral nyer igazán értelmet, hiszen a magasabb státuszú fiatalok fognak hamarabb kapcsolatot létesíteni.

Csukás Csaba pszichológus, Budapest
0 Comments



Leave a Reply.

    A blogról

    Ezen az oldalon a szakmai és magán véleményemet ismerheti meg különböző témákban.

    Archívum

    March 2023
    December 2022
    November 2022
    March 2022
    August 2021
    May 2020
    April 2020
    January 2020
    December 2019
    September 2019
    September 2018
    February 2018
    October 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014

    RSS Feed


Magamról

Képzésem
Módszereim
Rólam mondták

Rendelés

Egyéni konzultáció
Online tanácsadás

Kapcsolat

Telefonszám
Email
Cím

Blog

Szakmai cikkek
Magán vélemény

Telefonszám: +36 30 350 10 79, Email: csukas.csaba@gmail.com
Cím: 1056. Budapest, Belgrád rakpart 2. IV. em. 1.
  • Magamról
  • Rendelés és árak
    • Egyéni
    • Online tanácsadás
  • Együttműködésben
  • Kapcsolat
  • Blog